دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Mon 29 Apr 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
ما می‌توانیم یکشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۳ ، ساعت ۱۵:۲۴:۰۷

ایران در خط مقدم اکتشاف نفت در دریای خزر است
توان ایران برای ساخت دومین سکوی حفاری در آب‌های عمیق

باشگاه خبری فراساحل: مدیرعامل شرکت نفت خزر از توان ایران برای ساخت دومین سکوی نیمه شناور حفاری در آب‌های عمیق دریای خزر خبر داد و گفت: عملیات حفاری و آزمایش جریان‌دهی چاه دوم اکتشافی در خزر به پایان رسیده است. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از سایت شانا، علی اصولی با بیان این که هر زمان اراده کنیم می‌توانیم نمونه دیگری از سکوی نیمه شناور ایران امیرکبير را بسازیم، افزود: اکنون برای تعمیر و نگهداری این سکو نیازی به خارج از کشور نداریم و با وجود هزینه‌های سنگین بهره‌برداری و نگهداری از چنین مجموعه بزرگی کار به خوبی ادامه دارد.

وی با اشاره به همراهی شرکت نفت خزر با مجموعه شرکت‌هایی که برای ساخت داخلی ١٠ گروه خانواده کالا و تجهیزات صنعت نفت همکاری دارند، گفت: درخواست کالای نفت خزر محدود و خاص است و صرفه‌جویی در هر کدام از این کالاها و تجهیزات صرفه‌جویی مالی و زمانی قابل توجهی را در بر دارد و خیال نیروها برای ادامه کار راحت می‌شود. وی با یادآوری این که در مرحله اول اکتشاف در میدان سردار جنگل ریسک نکرده و تجهیزات موردنیاز را از خارج کشور تامین کردیم، اظهار کرد: با توجه به تجربیات حاصل شده و اعتمادی که در مورد تامین تجهیزات در داخل کشور به وجود آمد، در چاه دوم ریسک کردیم و با توجه به نتایج خوبی که گرفتیم کار را با استفاده از توان داخلی ادامه خواهیم داد.

پشتمان به سکوی ایران -امیر کبیر گرم است

مدیرعامل شرکت نفت خزر یکی از دلایل خیال راحت برای حفاری در دریای خزر را اطمینان کامل در مورد سکوی ایران امیرکبیر عنوان کرد و گفت: وقتی پشتمان به این سکو گرم است با خیال راحت اقدام به حفاری می‌کنیم. وی با تاکید بر این که سکوی ایران امیرکبیر با توجه به شرایط فعلی در دریای خزر و مشکلات بسیاری که در این محدوده وجود دارد همچون نگینی برای جمهوری اسلامی ایران می‌درخشد، گفت: درست است که بسیاری از قطعات این سکو ایرانی نیست اما مطالعات مختلف و نقشه‌های این مجموعه عظیم را نیروهای ایرانی انجام داده‌اند و در نهایت توسط نیروهای داخلی ساخته شده است.

روایت غلبه بر یک قطعه ٢٢٠ تنی

مدیرعامل شرکت نفت خزر در ادامه به بیان نمونه‌ای از تلاش برای داخلی‌سازی یک قطعه مهم و حساس در آب‌های عمیق اشاره کرد و گفت: شیر فوران گیر (BOP) قطعه‌ای ٢٢٠ تنی است که از ٨٩ قطعه به‌ هم پیوسته تشکیل شده و حساسیت‌های بسیار زیادی از نظر نگهداری و کاربری‌هایش دارد و برای حفاری در آب‌های عمیق بسیار حیاتی و مهم است. وی با اشاره به این که این قطعه را در مرحله اول حفاری از خارج کشور وارد کردیم اما در ادامه برای نگهداشت و تامین قطعات آن با مشکلات قابل توجهی مواجه شدیم، افزود: هزینه زیادی به دلیل بالا بودن زمان انتظار (Waiting) و روزآمد کردن این قطعه پرداختیم، درعین حال انجام عملیات ما با حادثه خلیج مکزیک همزمان شد و گزارش کارشناسان شرکت‌های بی پی، هالیبرتون و کارشناسان سازمان‌های نظارتی حاکی از عمل نکردن به موقع شیر فوران گیر بود.

اصولی افزود: طبق قاعده سیستم‌های داخلی این قطعه باید هر ١٥ روز یکبار تست شود و تحت فشارهای لازم قرار گیرد اما گویا این اتفاق رخ نداده بود و در نهایت به آن حادثه منجر شد. اصولی با بیان این که چنین حادثه‌ای حساسیت و دقت ما را بیشتر و امکان ریسک را کمتر کرد، گفت: برای گذر از این دوره مجبور به انتظار بودیم و به همین دلیل در چاه اول ٨ ماه برای همین موضوع معطل شدیم اما در چاه دوم با توجه به تجربه کسب شده و استفاده از نفرات داخلی که در مرحله قبلی آزموده شده بودند ، این فاصله به ٤٥ روز کاهش پیدا کرد و به دلیل همین موضوع حداقل ٣٠ میلیون دلار در هزینه‌ها صرفه جویی شده است. وی با اشاره به اقدام نفت خزر برای کپی برداری از قطعات داخلی شیر فوران گیر (BOP) ، گفت: همکاری خوبی با سازندگان داخلی برای تولید این قطعه برقرار شد و در نهایت با سعی و خطا به نتیجه رسید و ما توانستیم همزمان با وارد کردن این قطعه از خارج کشور امکان تعمیر و نگهداری آن را در داخل به دست بیاوریم.



  کد خبر : 316
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :